04 June 2008

Harga Minyak Naik Lagi




















Lihat laa Graf Kenaikan Minyak dari tahun 2004-2008..

Apa lagi yang nak dikatarkan..harga minyak naik lagi. Hari ni harga baru RM2.70.Tingginyer naik. Aku pasti ramai yang marah dengan kenaikan harga ni. Jangan katakan orang,aku pun marah jugak beb. Mengapa naik sampai RM0.78. Tinggi tu. Aku raser ini laa dalam sejarah minyak naik sampai RM0.78. Aku pun tak pasti adakah ini kerana ikut harga pasaran dunia atau pun tak. Ini adalah tarif kenaikan harga minyak yang baru.

Harga Petrol : Naik dari RM0.78 seliter kepada RM2.70 seliter
Harga Diesel : Naik dari RM1.58 ke RM2.58 Seliter

Harga ni mmg memberi tekanan kepada rakyat. Aduhai apalaa nasib boleh naik setinggi ni. Aku macam raserkan mcm ada jer tak kener ngan pentadbiran negara sekarang ni. Mengapa banyak barang-barang naik serentak. Dari minyak masak, tepung, baru-baru ni beras. Tak lega pasal kenaikan harga beras..tup-tup minyak petrol plak naik. Ni sememangnyer memberikan kan tekanan kepada semua orang terutamanya yang berpendapatan rendah dan mempunyai family.

Kerajaan pula memberikan rebet kepada pengguna. Mengikut skim tersebut tersebut, kenderaan di bawah 2000cc akan menerima RM625 setahun. Pemilik motosikal pula akan diberi rebet RM150 setahun. Bayaran akan dibuat melalui wang pos. Difahamkan rebet teresbut akan dibayar apabila pemilik kenderaan memperbaharui cukai jalan kenderaan mereka. Kenaikan minyak ini menyebabkan perbelanjaan untuk petrol bagi individu adallah lebih kurang 40%. Aku raser rebet yang diberikan tu memang tak cukup. Bagi aku, bukan rebet yang aku perlukan, tapi pengawalan kenaikan harga minyak tu yang lebih penting. Jangan laa naik terlalu banyak dan mendadak. INI Memang Membebankan!!!!!.

Lepas bulan 7 nanti tarif Elektrik pulak naik. Lepas ni tah aper lagi laa yang naik. Dah raser macam nasib tak bela pulak bila jadi semua bender-bender ni. Dalam berita cakap ini semua adalah langkah penjimatan subsidi sebanyak RM4 bilion. Kalau betul-betul jimat, betul ker semua duit-duit yang dikatakan jimat tu akan disalurkan kepada pembangunan negara.

Adakah pembangunan tu betul2 memanfaatkan seluruh rakyat atau kepentingan individu...Ini semua adalah di luar pengetahuan aku dan mungkin kita semua. Kita tengok je lah nanti...

3 comments:

hamidon said...

nak buat cam ner ..kita ni rakyat biasa.. kena terima je la...apa yg kerajaan nak buat...tu la masa pilihanraya tak nak guna kuasa yg ada betul2..masih lagi nak kerajaaan yg sama...jadi terimalah padahnya....

farahaznil said...

hahaha..ko pun ada carta tu mcm kat dlm blog aku..hehehe..erm..ada ym ke??nnt add la k..
http://farahaznil.wordpress.com/
farah_ao6@yahoo.com

Chuckiesd said...

tgk ni perbandingan minyak harga dahulu dengan sekarang..

PETROL
DULU SEKARANG
RM Liter RM Liter
$1.92 1 $2.70 1
$3.84 2 $5.40 2
$5.76 3 $8.10 3
$7.68 4 $10.80 4
$9.60 5 $13.50 5
$11.52 6 $16.20 6
$13.44 7 $18.90 7
$15.36 8 $21.60 8
$17.28 9 $24.30 9
$19.20 10 $27.00 10
$21.12 11 $29.70 11
$23.04 12 $32.40 12
$24.96 13 $35.10 13
$26.88 14 $37.80 14
$28.80 15 $40.50 15
$30.72 16 $43.20 16
$32.64 17 $45.90 17
$34.56 18 $48.60 18
$36.48 19 $51.30 19
$38.40 20 $54.00 20
$40.32 21 $56.70 21
$42.24 22 $59.40 22
$44.16 23 $62.10 23
$46.08 24 $64.80 24
$48.00 25 $67.50 25
$49.92 26 $70.20 26
$51.84 27 $72.90 27
$53.76 28 $75.60 28
$55.68 29 $78.30 29
$57.60 30 $81.00 30
$59.52 31 $83.70 31
$61.44 32 $86.40 32
$63.36 33 $89.10 33
$65.28 34 $91.80 34
$67.20 35 $94.50 35
$69.12 36 $97.20 36
$71.04 37 $99.90 37
$72.96 38 $102.60 38
$74.88 39 $105.30 39
$76.80 40 $108.00 40
$78.72 41 $110.70 41
$80.64 42 $113.40 42
$82.56 43 $116.10 43
$84.48 44 $118.80 44
$86.40 45 $121.50 45
$88.32 46 $124.20 46
$90.24 47 $126.90 47
$92.16 48 $129.60 48
$94.08 49 $132.30 49
$96.00 50 $135.00 50
$97.92 51 $137.70 51
$99.84 52 $140.40 52
$101.76 53 $143.10 53
$103.68 54 $145.80 54
$105.60 55 $148.50 55
$107.52 56 $151.20 56
$109.44 57 $153.90 57
$111.36 58 $156.60 58
$113.28 59 $159.30 59
$115.20 60 $162.00 60


Untuk Motosikal
Cth:
Kalau Dulu kita belanja RM5.76 (3 liter) X 30 hari = RM172.80 X 12 bulan = RM2073.60

Skarang RM 8.10 (3 liter) X 30 hari = RM243.00 X 12 Bulan =RM2916.00 - RM150.00 (Subsidi Krajaan Stahun) = RM2766.00.. Gila..!!

Untuk Kereta, Lori, Bas & lain2.. Haaaa Lu Pikir Lah Sendiri..!!!