09 October 2008

Minyak Cap KAPAK.


Tadi selepas solat jumaat aku pun lunch ngan member aku. Die ader cite ngan aku die tgk satu dokumentari kat tv..TV maner pun aku tak tau..Ianya menceritakan tentang Minyak Cap Kapak. Ni cite pasal business laa sikit...tapi ape yang aku nak citerkan kat sini bukannyer kegunaan minyak cap kapak tu..tapi bagaimana pencipta minyak kapak tu boleh jadi millionaire skang ni..statistik yang di keluarkan oleh dokumentari tersebut diambil dari Singapura. Aku tulis entri ni nak ajak kawan-kawan berfikir sejenak cam ner deorang ni bley jd millionaire...

Ok skang kiter berbalik ngan aper yang aku nak katerkan...Cam maner pencipta minyak cap kapak tu boleh jadi millionaire? Korang pasan tak, boleh dikata setiap rumah kat Malaysia ni ader minyak Kapak? Betul tak? Macam maner pencipta minyak kapak ni boleh berfikiran sejauh itu semasa die membuat minyak ni dulu. Skang ni pun kalau mak suruh pegi kedai untuk beli minyak-minyak yang boleh menahan selsema dan penyakit lain...Aper yang Mak akan ckp?"Abang tolong belikan minyak cap kapak"?....padahal skang ni byk lagi minyak2 yang lain kuar yang berangin cam minyak tu...tapi sebutan tu yang "Mak" keluarkan tu hanya minyak kapak..sebabnyer ianya dah sinonim ngan kehidupan seharian kita..
Lagi satu Minyak Yu Yi cap limau..untuk baby...itu pun satu minyak yang popular jugak..macam maner deorang ni boleh menghantui pemikiran-pemikiran pengguna satu malaysia. Kalau ikut byk lagi minyak yang sengkantan ngan minyak yu yi..cam minyak telon laaa mcm2 laa...betul tak...

Lagi satu contoh...Maggie..korang selalu kalau kekosongan perut n takder bender nak makan kat umah, mesti cari...Maggie kan...."Aku lapar laa...makan maggie sedap ni"...cam tu laa lebih kurang ayatnyer...padahal bukan jenama maggie pun yg korang makan...mungkin Mamee...mungkin Pal maa...dan macam2 lagi...lagi satu kadang-kadang orang cakap ngn member "wei tolong belikan aku maggie palma satu"....tgk maggie jugak dapt nama...padahal sumer tu adalah Instant Mee...betul tak...

Bnyk lagi jenama2 yg menjadi sebutan sampai skang ni...Jadi sama-samalah kiter fikirkan macam mana dieorang sumer ni boleh mempengaruhi kiter dengan hanya sebutan...dan aku pun terfikir...mungkin dgn hanya barangan yang menjadi sebutan ramai tu laaa mungkin membolehkan kiter jadi millionaire...Is it Possible? bila dah menjadi sebutan kebarangkalian orang nak beli tu sure tinggi punyer...sebab orang percaya mengenai keberkesananyer...Mungkin korang sumer boleh mencipta sesuatu yang semua orang boleh guna....

7 comments:

Anonymous said...

post ko kali ni memang betul2 membuatkan aku berfikir panjang...

betul lah kata ko...

macammana diorang bleh berjaya ek...hebat strategi diorang...

aku pun teringin nak jadi jutawan ni...
moga2 Allah akan ilhamkan idea bernas untuk aku membuat produk spt minyak cap kapak ni...amin.

Anonymous said...

hurrm... betul.. betul... bak kata org dulu2.. lembu punya susu.. sapi dapat nama.. hohohoho...

uShop said...

haha..kalo nk kene jadi mcm maggie n minyak cak kapak ni, kene jadi perintis lah..

kene perah otak ni nk buat produk ape xD

Rarai said...

;) thnx sudi singgah ke sweetEscape chuckiesd!keep in touch~

Sweet Thinker said...

minyak tersohor dikelantan adalah minyak mestika.

Anonymous said...

salah satu caranya, promosi yang gila2. contoh sekarang ni, mudah.com.my.. yang gila2 buat promosi dengan google adword & macam2 lagi.

satu lagi mungkin.. niche produk tersebut..

Adrian said...

This was great to read, thanks