23 November 2008

Kenali Bao Xishun

Siapa itu Bao Xishun? Bao Xishun adalah manusia yang tertinggi di dunia. Ketinggiannya adalah 2.36meter. Hui tingginya. Beliau telah diiktiraf oleh Buku Rekod Dunia Guinness sebagai orang yang tertinggi di dunia pada tahun 2005.


Sebelum dia di iktiraf manusioa paling tinggi di dunia, beliau hanay duduk di kampung dan sering terkurung di dalam rumahnya kerana tidak selesa menjadi tumpuan orang ramai. Bao juga pernah menyertai skuad Bola Keranjang bagi pihak Tentera suatu ketika dahulu. Tetapi bila pergerakkannya tak sepantas dulu, dia berhenti bermain bola keranjang.

Selepas pengiktirafan Guinness Book Of Record, Bao menjadi tumpuan orang ramai. Ramai yang ingn berjumpa dengan Bao. Sekelip mata dia menjadi terkenal di seluruh dunia. Dia sering di kunjungi pelancong dari serata dunia. Wah Bao seperti selebriti.

Walaupun sudah terkenal ramai mengenalinya, Bao juga ingin hidup seperti orang lain. Hidup sederhana, menikmati kehidupan seperti orang lain dan juga mempunyai keluarga sendiri. Dia hampair putus asa mencari pasangan hidupnya. Dia banyak menhabiskan masanya di rumah dan menonto bola keranjang.
Penantian Bao berbaloi apabila dia bertemu dengan Xia Shujuan dengan ketinggian 1.68meter. Xia Shujuan yang berjaya menambat hati Bao dan mereka berkahwin dan baru dikurniakan anak lelaki bernama Tianyou.

Tianyou lahir seperti kanak-kanak normal yang lain. Sihat dan sempurna.Bao bersyukur kini hidupnya lebih bermakna dengan kehadiran Tianyou dan Isterinya Xia Shujuan. Dia gembira Tianyou lahir seperti kanak-kanak lain. Kini tanggungjawab sebagai seorang bapa lebih besar lagi. Bao berharap dia dapat membesarkan Tianyou dengan penuh tanggungjawab. Jika dia membesar hingga 1.9 meter itu sudah cukup menggembirakannya. Bao berharap agar Tianyou boleh menjadi seorang pemain Bola Keranjang satu hari nanti. Kini Bao dalam proses untuk berpindah ke rumah baru dilengkapi denagn sebuah tandas gergasi khas untuk Bao.

Inilah serba sedikit kisah mengenai Bao Xishun. Manusia paling tinggi di dunia. Bukan mudah untuk menghadapi hari-hari seperti orang lain. Segalanya ditempuhi dengan tabah dan keserdahanaan.

15 comments:

Lady said...

Mak ai! tingginya..aku rasa tinggi aku er..kat siku dia je kot..ngehngehngeh =D

AyAres said...

memang tinggi ni...bleh wat jolok kelapa..

Chuckiesd said...

ayaress...ko kenal aku tak?
mmg tinggi bebb

nikillas said...

haish.. tingginye.. takut aku..

callister said...

dia kan baru dpt anak..
anak dia pun sgt panjang tp sihat..
tapi aku rasa dia ni mcm baik je tau..
sb aku bc pasl review dia kat s/khbr, dia sgt mementingkan berbuat baik..

BalQis said...

Menjadi rendah susah...
Menjadi terlalu tinggi juga susah...

Haish....

Takper, ia adalah suatu keunikan yang best!

chuckiesd said...

itulah resam hidup di dunia ni...rendah sgt pun susah tinggi sgt pun susah..but one things is you will more popular than others.

ezad said...

Nape dia xmasuk lompat galah ek?ekekek..

chii said...

tinggi sgt pun payah gak idak..pape pun..bersyukur la dgn apa yg ada.. =)

chuckiesd said...

ezad..aku raser die dah tak bley lari lagi..tgk jln pun pakai tongkat...aku raser kalau aku berdiri sebelah die..paras pinggang jer kot..

~cik manis~ said...

tingginye dia
mmg unik
:D



p/s:thnx lwt blog cik manis eh?
:D

Zikr the Jalanan Sepi Perantau said...

best artikel nie...hehe

faridmw said...

salam..
mmg tinggi dia kan... kalau doa dok sebelah orang msia mesti kita kena tgk atas bila cakap dgn dia...
bersyukur la kita mcm ni...
setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan..

chuckiesd said...

yaa betul tu..setiap manusia ader kelebihan dan kekurangan...

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!